Friday, February 17, 2012

6 Pesanan Al-Imam Hassan Al-Banna

1.  Sentiasa berusaha membaca Al-Quran dan cuba mengkhatamnya selewat-lewatnya 1 juzuk sekali atau paling cepat 3 hari sekali.

2.  Baiki bacaan Al-Quran dan sentiasa mendengarnya.  Disamping itu, hendaklah sentiasa mengkaji sirah Rasullullah SAW dan sejarah para salaf bersesuaian dengan ruang yang ada.

3.  Berusaha dengan lebih gigih membaca hadis Nabi SAW serta menghafal 40 susunan Imam Al-Nawawi.  Tidak ketinggalan juga untuk mempelajari asas-asas akidah dan cabang-cabang Ilmu Feqh.

4.  Hendaklah sentiasa bermuraqabah dengan Allah SWT serta memperbanyak mengingati akhirat dan bersedia untuknya.  Disamping itu, bersemangat tinggi mencapai keperibadian dan akhlak untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

5.  Memperbanyak amalan sunat seperti qiammulail, berpuasa sunat sekurang-kurangnya 3 hari sebulan, memperbanyak zikir qalbi dan zikir-zikir lisan serta doa-doa yang tertentu mengikut kesesuaian suasana.

6.  Hendaklah sentiasa bersedia dan mengekalkan niat untuk berjihad pada jalan Allah SWT berserta niat dan cita-cita untuk mati syahid.

Cara-cara Untuk mengikuti pesanan Al-Imam Hassan Al-Banna

1.  Memperbetulkan niat dengan sentiasa memperteguhkan keimanan.

2.  Sentiasa berusaha menyingkap rahsia-rahsia ibadah serta memperbanyak amal-amal sunat.

3.  Sentiasa mengingati mati, suasana  di dalam kubur, muhasabah harian di samping memperbanyakkan tasbih dan istighfar.

4.  Solat berjemaah di masjid dengan khusyuk terutama solat isyak dan kerana kelebihan yang dimiliki oleh ke dua-dua solat itu.

5.  Menjaga wirid Al-Mathurat dan Al-Quran, solat witir, dhuha, dan qiamulail.

6.  Menghulurkan sedekah.

7.  Menunaikan haji dan umrah.

8.  Sentiasa mengikuti program ibadah.

No comments:

Post a Comment