Monday, January 30, 2012

8 Tip Terbaik Untuk Berubah

1. Semua orang di dunia ini inginkan kejayaan di dalam kehidupan.


2. Namun tak semua orang mahu melakukan perubahan untuk berjaya. Kita semua tahu bahawa meraih kejayaan hidup bukanlah semudah yang kita sangka. Terlalu banyak dugaan dan cabaran untuk ditempuh.


3. Tapi bagi orang berjaya, dia tidak takut dengan apa jua dugaan dan cabaran untuk berjaya. Sebaliknya dia akan sanggup berdepan dengan perkara tersebut, mengenal pasti setiap masalah yang timbul, dan berusaha mencari jalan penyelesaian.


4. Setiap perkara yang dilakukan akan diserahkan kepada Allah SWT yang menentukan kerana Dia lah yang menentukan segala-galanya.


5. Kadang-kadang Allah SWT beri kita ujian supaya kita menjadi kuat, sabar dan tabah. Tapi ramai di antara kita bersangka buruk dengan dugaan-dugaan tersebut kerana beranggapan Allah SWT tidak sayang pada kita.


6. Kita juga tak sedar bahawa Allah SWT menjanjikan nikmat yang berkali ganda kepada orang-orang yang sabar di dalam menempuh ujian hidup.


7. Tip untuk berubah:


1. Lihat kejayaan dan pencapaian yang diraih oleh orang-orang terdekat dengan kita seperti adik beradik, saudara mara dan kawan-kawan.


2. Fikirkan akibat kalau kita tak berubah.


3. Lihat dan fikirkan kejayaan orang yang lebih muda dari kita.


4. Cuba wujudkan keinginan untuk memiliki harta benda seperti rumah, kereta.


5. Berkeinginan untuk melancong ke luar Negara.


6. Muhasabah diri atas segala kesilapan yang pernah kita lakukan.


7. Usaha untuk menambah anak kerana anak adalah rezeki kurniaan Allah SWT.


8. Berdoa memohon pertolongan Allah SWT supaya dipermudahkan untuk berubah.

No comments:

Post a Comment